Thursday 7 March 2013

'Gå bananas' granola / 'Going Bananas' Granola



Nybakt hjemmelaget frokostblanding, kalt granola, er en av de store matgledene i mitt liv, og jeg prøver å ha en boks tilgjengelig til enhver tid. For øyeblikket er det denne banan- og pekanoppskriften jeg har som storfavoritt. Den er så god at jeg må jobbe hardt for å ikke spise alt rett fra bakebrettet. Ved å tilsette ovnsbakt bananpuré får den en distinkt banansmak, så den passe nok best for de som liker det (som meg såklart).

Freshly baked granola is one of the greatest food joys in my life, and I try to keep a jar available at all times. At the moment this recipe is my absolute favorite, it's so good that I have to keep myself from eaten it all straight off the tray! The addition of roasted banana puré gives this a quite distinct banana flavour so it fits best if you're into that (which I am of course, big time).



Kombinasjonen av granola og tykk deilig gresk yogurt er bare himmelsk! Jeg har brukt disse ingrediensene i et par av mine matkunstkreasjoner.

The combination of granola and thick delicious Greek yogurt is just divine! I've used these ingredients in a couple of my food art creations. 


Alt begynner med havregryn, de er så vakre, bare se på dem!

Everything starts with oats, they are so beautiful, just look at them! 


Det samme gjelder pekannøtter, som har en nydelig gylden farge og er så kompleks i smaken.

The same with pecan nuts, so wonderfully golden and complex in flavor. 


Jeg bruker kanel, muskat og litt havsalt her, men oppskriften er uendelig tilpasningsdyktig etter hva du selv liker.

My spices of choice are cinnamon, nutmeg and sea salt but the recipe is endlessly adaptable to your own personal tastes. 

'Gå bananas' granola (tilpasset fra naturallyella.com)

8-10 porsjoner

Ingredienser:

2 bananer
0,8 dl valnøttolje (kan erstattes med f.eks rapsolje)
0,8 dl lønnesirup (kan erstattes med honning eller agave)
1 ts kanel
1/2 ts muskat
en klype salt
ca 8 dl store havregryn
1 dl pekan- eller valnøtter

Instruksjoner: 
  1. Varm opp ovnen til 200 grader C. Plasser de hele bananene i ovnen og la steke til skallet har blitt brunt, ca 10 minutter. Ta ut og la dem kjøle seg ned litt.
  2. I mens kan du blande de tørre ingrediensene (havregryn, nøtter, krydder, salt) i en bolle og mål opp olje og lønnesirup. 
  3. Ta bananene ut av skallet og plasser i en food processer sammen med olje- og lønnesirupblandingen. Blend sammen til en jevn mos.
  4. Tilsett bananmosen i det tørre og bland til alt er godt dekket.
  5. Fordel jevnt på en bakeplate og bak i ovnen til alt er gyldent, rundt 30-35 minutter. Vend på blandingen et par ganger underveis, så det blir jevnt stekt.
  6. Server med gresk yogurt og fersk frukt, eller rett og slett med deilig kald melk.

'Going Bananas' Granola (adapted from naturallyella.com) 

Serves: 8-10

Ingredients:

2 bananas
⅓ cup walnut oil (substitute rapeseed oil)
⅓ cup maple syrup (substitute honey or agave syrup) 
1 tsp cinnamon
½ tsp nutmeg
pinch of sea salt
½ cups old fashioned oats
½ cup pecan nuts or walnuts


Instructions

  1. Preheat oven to 200˚C. Place whole bananas in the oven and let roast until peel has browned, about 10 minutes. Remove and let cool slightly.
  2. Meanwhile, mix the dry ingredients (oats, nuts, spices, salt) in a bowl and measure out the oil and maple syrup.
  3. Remove banana from peel and place in the bowl of a stand mixer. Add the walnut oil and maple syrup. Blend until it's an even mix. 
  4. Add the banana mix to the dry ingredients and make sure everything is evenly covered.
  5. Put it on a covered baking tray and return to 200˚ C oven. Bake until golden brown, 30-35 minutes. Flip the  granola every now and then to ensure even baking.
  6. Serve with Greek yogurt and fresh fruit, or simply with cold milk in a bowl. 

Legg først de hele bananene inn i den oppvarmede ovnen. La dem steke til de er blitt brune i skallet. Det tar ca 10 minutter, men det kommer an på ovnen din, så hold et øye med dem.

Start by putting the whole bananas into the preheated oven. Let them roast until they are browned. I would say about 10 minutes but this depends on your oven so keep an eye on them. 


Slik skal de se ut når de er ferdige. La dem avkjøle seg litt.

This is what they should look like when they are done. Let them cool a bit.


Bland sammen de tørre ingrediensene i en stor bolle. Rør godt sammen.

Mix together the dry ingredients in a large bowl. Stir well together.


Mål opp olje og lønnesirup.

Measure out oil and maple syrup. 


Nå kan du ta av skallet, og avdekke et nydelig duftende bananinnhold.  

Now you can take off the peel to reveal the deliciously smelling banana flesh. 


Ta bananinnholdet i biter over i en food processor (jeg brukte minihakkeren til stavmikseren min) og tilsett olje- og lønnesirupmiksen. Kjør food processoren til blandingen er jevn.

Scoop the flesh into a food processor (I'm using a mini cutter attachment to my hand blender) and add the oil and syrup mix. Run the food processor until the mixture is smooth and even. 


Tilsett det til havremiksen (og prøv å ikke spise alt først).

Add it to the oat mixture (and try not to eat all of it).


Bland godt sammen så alt er bra dekket.

Mix well so everything is well coated. 


Fordel jevnt ut på et bakebrett med bakepapir. Klump havregrynsblandingen litt sammen hvis du vil at de skal henge ekstra godt sammen etter baking.

Spread out evenly on a baking sheet with baking paper. Lump the oats a bit together if you want them to hang together after baking.

Stek i 30 - 35 minutter til granolaen er gylden. Steketiden kommer igjen an på ovnen din, så pass godt på. Når det begynner å lukte himmelsk, er det snart ferdig.

Bake for 30 - 35 minutes until the granola is golden. The timing again depends on your oven, keep watch. When it starts smelling like heaven, it's not far off. 



La granolaen kjøle seg ned for å bli hardere, men ta gjerne en smakebit (eller to, eller tre..). Dette blir en ganske klumpete og sprø-seig blanding, akkurat slik jeg liker det. Nyt!

Let cool down to harden up a bit but feel free to take a bit. This turns out quite lumpy and crunchy-chewy - just the way I like it. Enjoy! 

Love, 
Ida

10 comments:

  1. Ser utrolig godt ut! Jeg noen overmodne bananer i går som jeg lagde bananbrød av, men dette må jo også være en glimrende måte å få brukt opp bananer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk, det smaker helt fantastisk - og er absolutt en bra måte å bruke opp bananer på. Ovnsstekingen av bananene på forhånd betyr likevel at man også kan lage den med mindre modne bananer, men blir ekstra søtt og godt hvis de har ligget en stund først såklart. Bananbrød er en favoritt hos meg også, bakte et for et par dager siden, det blir jo bare bedre og bedre av å ligge i kjøleskapet. :)

      Delete
  2. Dette ble supergodt. Takk for oppskrift. Datteren min (og jeg) spiser det som en erstatning for godteri også. Perfekt å ha litt andre alternativer for å bruke opp brune bananer.
    Jeg lurer veldig på om jeg skal prøve å lage det med eplemos neste gang. Bare for å teste om det blir bra. Blir sikkert ikke like søtt, men kanskje godt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Maud! Så bra å høre at det ble en suksess. Jeg har laget en versjon med blåbærpuré også, og det finnes masse oppskrifter som bruker eplemos på nettet som du kanskje kan bruke som inspirasjon. Jeg elsker å teste ut nye oppskrifter. Ha en fortsatt fin søndag! :)

      Delete
  3. Lagde denne i går, knallsuksess! Både jeg og samboeren likte den veldig godt :) Hadde bare små havregryn i hus, så det ble litt "grøtete", men smaken var det ingenting å si på. Men til neste gang skal jeg kjøpe store :) Tusen takk for oppskriften!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fantastisk, jeg blir alltid glad av å høre at andre får bra resultat og liker oppskriftene! :)

      Delete
  4. Nå lagde vi musli :) kjempe godt!! Tusen takk for oppskrift Ida :))

    ReplyDelete
  5. Hei spennende oppskrift! Jeg hadde ikke så mye havre så jeg improviserte litt med andre nøtter. Bør temperaturen justeres om man har mer nøtter enn havre?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei! Nå er det kanskje litt sent, men jeg vet heller ikke om du trenger å justere siden man bør bruke øynene og nesen for å se om den er ferdig. Bare pass godt på under steking og ta det ut når det er gyldent og fint så går det nok fint. Lykke til, kult at du bruker oppskriften! :)

      Delete